foto1

bedriver upplärning / rancharbete till häst. Vi träffas och tränar ko fösning med häst. Vi tar även på oss att hjälpa bönderna med bla. urskillning av djur.

Office Boskapsdrivarna
Telephone:

Vår förening....

Boskapsdrivarna Dalarna

Login Form

Most Read Posts

Hej allihopa. Dags för en ny säsong.

Dags att boka in den 23/3 kl 13.00 för årsmöte i föreningen.

Plats Brenäs Hundhagen 62.

Meddela gärna om ni kommer.

Vill också påminna om att betala in medlemsavgiften.

200 kr per person.

100 kr Ungdom upp till 18år.

Betalas in på Pg 276-7606 märk med namn.

OBS.

Familjemedlem är borttagen.

Hoppas vi ses.

Stadgar Boskapsdrivarna Dalarna

Stadgar för föreningen ”Boskapsdrivarna Dalarna”.

• 1. Organisationens namn

Föreningens namn är ”Boskapsdrivarna i Dalarna”

– Ideell förening med säte i Dalarnas län och klubbhus Rältagården.

• 2. Ändamål och verksamhet

Mom 1: Föreningen är en partipolitisk och religiöst obunden förening.

Mom 2: Föreningen har till syfte att främja intresset för rancharbete, ranchhästhållning med inriktning på

boskapsdrivning till häst samt bedriva en utåtriktad verksamhet gentemot privatpersoner,

företag, organisationer och myndigheter.

Mom 3: Föreningen kan utöva verksamheten lokalt, regionalt, nationellt och internationellt.

• 3. Medlemskap

Mom 1: Medlem är en enskild person, familj, organisation och företag som stödjer föreningens syfte.

Mom 2: Medlemsavgift betalas till föreningen i enlighet med årsmötets beslut.

• 4 Medlemsmötet

Mom 1: Medlemsmötet är föreningens högsta beslutande organ och plattform för övergripande överläggningar.

Medlemsmöte sammanträdes minst en gång per år, varav ett är årsmöte. På tid och plats som styrelsen

bestämmer. Årsmötet skall äga rum före Mars månads utgång.

Mom 2: Varje medlem som uppnått myndig ålder (18 år) har rösträtt och kan utövas av närvarande medlem,

Varje medlemskap berättigar en röst.

Mom 3: Ledamot av styrelsen äger full rösträtt. Röstningen sker med enkel majoritet, vilket innebär att ett

förslag vid en omröstning måste stödjas av mer än hälften av det totala antalet angivna röster.

Vid lika röstantal har ordförande utslagsröst.

Mom 4: Medlemsmöte behandlar av styrelsen väckta förslag. Därutöver äger medlem med rätt att

genom motion väcka förslag. Sådan motion skall vara styrelsen tillhanda för beredning

senast 2 veckor före ordinarie medlemsmöte eller årsmöte sammanträde.

Mom 5: Kallelse till medlemsmöte skall utföras av styrelsen och vara medlemmarna

tillhanda senast fyra veckor före sammanträdsdatum. Kallelse sker i huvudsak via

föreningens Facebook grupp eller via sms.

Mom 6: Obligatoriska punkter att at upp på ordinarie årsmöte.

-Val av ordförande, sekreterare samt två justerade för mötet.

-Fråga om kallelse skett i behörig ordning.

-Fastställande av dagordning.

-Behandling av verksamhetsberättelse.

-Behandling av resultat och balansräkning samt revisionsberättelse.

-Beslut om ansvarsbefrielse för styrelsen.

-Fastställande av verksamhetsplan och budget för kommande verksamhetsår.

-Fastställande av medlemsavgift.

-Val av ordförande, ledamöter, suppleanter, revisor, revisorssuppleant och valberedning.

-Behandling av styrelsens förslag och stadgeenligt väckta motioner.

• 5. Styrelse

Mom 1: Styrelsen väljs på två år med undantag av ordförande som väljs på ett år.

Styrelsen utser inom sig övriga funktionärer. Styrelsen är mellan medlemsmöte

högsta beslutande organ. Styrelsen skall sammanträda minst två gånger per verksamhetsår samt vid behov.

Mom 2: Styrelsen består av minst 5 max 9 ordinarie ledamöter samt en suppleant.

Suppleanten kallas regelmässigt till samtliga styrelsemöten.

Suppleanten har yttranderätt men ej rösträtt då samtliga ledamöter är närvarande.

Styrelsen utser firmatecknare två personer som gemensamt tecknar föreningens firma.

Mom 3: Ordförande kallar till styrelsesammanträden.

Mom 4: Ledamot som önskar avsäga sig sitt uppdrag skall göra det skriftligen till valberedningen.

Minst två veckor före årsmötet.

Mom 5: Vid styrelsemöten är det majoritetsbeslut som gäller. Ordförande har utslagsröst.

• 6. Räkenskaper revision

Föreningens räkenskapsår omfattar kalenderår.

Räkenskaper och bokslut granskas av på årsmötet av utsedd revisor.

Räkenskaper och protokoll skall lämnas till revisor för granskning minst två veckor före årsmötets datum.

Revisor avger berättelse över revisionen senast på årsmötet.

• 7. Stadgeändringar

Ändring av stadgar sker genom beslut av ordinarie årsmöte var vid (2/3) majoritet erfordras.

• 8. Uteslutning/utträde

Ansluten medlem som bryter mot dessa stadgar, skadar dess syfte eller inriktning kan uteslutas.

Styrelsen beslutar i ärendet. Ej betald medlemsavgift under verksamhets år utesluts manautomatiskt.

Om man ändå är med under årets gång på föreningens aktiviteter tar styrelsen beslut om vidare åtgärder.

• 9. Föreningens upplösning

Föreningens upplösning kan ske enbart efter beslut av ordinarie årsmöte, var vid (2/3) majoritet erfodras.

Vid föreningens upplösning överlämnas eventuella tillgångar till årsmötet beslutande ändamål.

Copyrigcht © 2013 Boskapsdrivarnas plats på nätet